Republica Moldova între albastru și roșu

 

S-ar putea spune că peste cele mai importante state pentru noi din punct de vedere economic și militar, s-a abătut norul alegerilor. SUA și Republica Moldova își aleg președintele, în România urmează alegerile parlamentare.  Astăzi nu vorbim despre SUA, unde Donald Trump a câștigat alegerile, nici despre România, ci despre  Republica Moldova și alegerile din această țară.

vot-republica-moldova-e1434258700216

Cred că este important să vorbim despre Republica Moldova tocmai pentru faptul că, după o absență de 16 ani de la urne, cetățenii au drept de vot, în urma modificării legislative din luna martie a acestui an. Astfel, prin modificarea adusă de Curtea Constituțională, parlamentarilor li se ia dreptul exclusiv de a decide cine va conduce țara, puterea fiind acum în mâna cetățenilor.

În cursa pentru președinție s-au înscris 24 de persoane, cinci dintre cererile acestor persoane fiind respinse de Comisia Electorală Centrală (CEC). Ușor, frâiele luptei pentru putere au început să fie luate pe de o parte, de Igor Dodon, iar pe cealaltă parte, de Maia Sandu. Ulterior,  nouă persoane au renunțat în favoarea altor candidați, lupta urmând să se dispute între:

  • Marian Lupu (PDM, susținut de un om influent în spațiul economic din Republica Moldova);
  • Mihai Ghimpu (Partidul Liberal);
  • Iurie Leancă (Partidul Popular European din Moldova);
  • Dumitru Ciubașenko (Partidul Nostru);
  • Maia Sandu (Partidul Acţiune şi Solidaritate, susținută de Andrei Năstase, PLDM, EPP, PVE, PLR);
  • Igor Dodon (Partidul Socialiştilor din Republica Moldova, susținut de PPSM, PR);
  • Silvia Radu (Candidat Independent);
  • Maia Laguta (Candidat Independent);
  • Ana Guțu (Partidul „Dreapta”);
  • Valeriu Ghilețchi (Candidat Independent).

voturirepublicamoldova2

Sursă foto: evz.ro

Marian Lupu a decis să se retragă din cursa electorală în favoarea Maiei Sandu, candidatul de dreapta, pro-european.

Igor Dodon, candidatul pro-rus, susținut de un episcop de la Bălți (ce-l consideră, așa cum citează Gândul,  “creştin şi patriot”, iar pe Maia Sandu „stearpă”) și de Plahotniuc, omul care deține majoritatea posturilor de televiziune din Republica Moldova, devine adversarul cel mai de temut al Maiei Sandu. Așa se face că, în urma primului tur al alegerilor prezidențiale din 30 octombrie a.c., Igor Dodon câștigă 48,22 de procente, în timp ce Maia Sandu obține 38,43%, fapt ce-i aduce pe cei doi în al doilea tur al alegerilor, ce va avea loc pe 13 noiembrie. Acest lucru a fost posibil deoarece în primul tur al alegerilor niciunul dintre candidați nu a obținut procentul de 50% + 1 din voturi necesar pentru stabilirea câștigătorului.

Campania electorală din Republica Moldova a fost dură. Manipularea mascată, susținută de argumente care mai de care mai ilare, s-a manifestat bidirecțional, pe sensul Donon–Sandu. Bineînțeles, problema continuă până duminică, 13 noiembrie.

Ca în orice strategie politică, campania celor doi candidați ajunși „în marea finală” s-a bazat pe impresionarea cetățeanului cu titluri senzaționale, de tipul: Maia Sandu este responsabilă pentru sinuciderea a 400 de copii pentru că a impus supravegherea video a bacalaureatului sau CĂLĂTORIILE SECRETE ALE LUI DODON CU AVIONUL LUI PLAHOTNIUC. Rezultatul acestora se vede chiar pe harta alegerilor din primul tur, unde, arată Digi 24, raioanele din nordul și sudul țării l-au votat pe  candidatul pro-rus, în timp ce în centru, voturile au fost îndreptate spre candidata pro-europeană, Maia Sandu. Acest lucru nu este întâmplător, deoarece în Republica Moldova situația din mediul rural diferă foarte mult de cea din mediul urban. În Chișinău, tranziția de la economia socialistă la cea de tip actual nu pare a fi o problemă atât de mare, dar pentru oamenii oamenii de la sate această tranziție a fost foarte lentă și le-a afectat traiul.  Așa se face că acolo nu există clasa de mijloc, ci numai clasa de sus (cei de la orașe) și clasa de jos (cei de la sate),  iar discrepanțele între acestea sunt de la cer la pământ.

voturirepublicamoldova

Sursă foto: Digi24

Moldovenii  de peste Prut au probleme. Nu neapărat în a-și alege președintele potrivit, ci în a rămâne pe linia de plutire. Alegerile din 2009 au adus cu ele proteste, în urma cărora a venit la guvernare Partidul Liberal, pro-european, de altfel. Odată cu venirea acestora a urmat și semnarea acordului de aderare la Uniunea Europeană, moment în care economia a dat semne îmbucurătoare. Și cum minunile nu țin prea mult, așa se face că „furtul miliardului” a destabilizat din rădăcini economia și așa șuberdă, iar pentru a reasigura stabilitatea cetățenii sunt nevoiți să plătească din buzunarul propriu.

Susținerea posturilor de televiziune ale lui Plahotniuc pentru candidatul Dodon s-a evidențiat  pe parcursul întregii campanii electorale. Pe de altă parte, susținere mediatică a avut Dodon chiar și din partea soției sale, Galina Dodon, care lucrează în presă, la un ziar în limba rusă, aif.md.

Onestitatea a fost o tehnică la care Maia Sandu a apelat în perioada campaniei, lucru care se pare că nu i-a oferit suficientă credibilitate. De înțeles, din moment ce două mari firme, „Exclusiv Media” SRL și SRL Hunter Elit Club, care au în proprietate mai multe posturi de televiziune publică și ziare se află sub patronajul unor persoane apropiate lui Dodon.

Iuri Vitneanski deține pagina actualitati.md, Roman Fiodorv are în proprietate replika.md, Petru Burduja și Dumitru Ciubașenco patronează pan.md și Ghenadie Mereanu, cumnatul lui Dodon, cu „Excusiv Media” sunt persoane înscrise în PSRM sau care simpatizează acest partid politic, lucru la care se adaugă și posturile de televiziune și de radio din proprietatea lui Plahotniuc: Publika TV, Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika FM, Muz FM și Maestro FM. Având aceste date, este practic imposibil ca televiziunile și ziarele ce prezintă în mod obiectiv situația electorală să fie în atenția persoanelor de peste Prut.

Campania electorală a fost un fel de luptă cu minciuni și deformare a realității, apelându-se la naivitate. Și fiecare  hoț a strigat hoțul

Pe aceste temeruri și-au construit  Maia Sandu, Igor Dodon și ceilalți candidați strategia de conducere. Pe naivitate, pe discursuri care să le mai ofere moldovenilor o speranță, pe atacarea cu orice preț a contracandidatului, ghidându-se parcă după epigrama lui Sorin Pavel:

„Ai ochiul bun, de Argus, zău,

De vreme ce – necruţător –

Vezi paiele din ochii lor,

Chiar şi prin bârna dintr-al tău…” („Epigramiști cu sau fără voia lor”, 1983)

Nu știu dacă e de dorit Dodon în Republica Moldova, dar tinerii aflați la studii în România nu par să-l placă deloc.

Problema este că alegerile au devenit, în locul prezentării unor programe complexe și durabile de guvernare, o intersecție în care înainte înseamnă Dodon și Rusia, iar o eventuală schimbare de direcție înseamnă  Maia Sandu, Europa. Moldovenii nu ar fi trebuit să aleagă între Est și Vest, ci între onestitate și manipulare mediatică. Problema este că media a relatat interesele lui Dodon, Biserica a susținut interesele lui Dodon și rezultatele arată influența în spațiul public a lui Dodon.

Cu toate acestea, campania continuă.

 

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s