Politica de imagine electorală în Moldova

   30 octombrie a fost prima zi a speranțelor pentru etnicii din Republica Moldova.  O zi a economiștilor și a intelectualilor terminată-n roșu. Pentru prima dată după 16 ani,  moldovenii au putut să aleagă prin vot direct dar s-au îndreptat tot spre Rusia.

stampila-vot-2011

 În cursa electorală s-au înscris 24 de candidați, cinci fiind respinși iar zece retrăgîndu-se din varii motive. După primul tur al alegerilor, clasementul îl avea în frunte pe Igor Dodon cu un procent de 47, 98 % pe cînd Maia Sandu îl preceda cu un procent de 38, 71 %. Aceștia din urmă se vor înfrunta din nou pe 13 noiembrie 2016.

Nu mai e un secret pentru nimeni că Moldova devine un loc al disputelor precum America lui Obama. Dincolo de diplomația candidaților, nu e loc de politețuri.  Într-un raport alcătuit de Asociația Presei Independente în colaborare cu Centrul pentru Jurnalism Independent, se arată că instituțiile media și, în special televiziunile din Republica Moldova, nu au informat corect publicul în ceea ce privește fenomenul electoral, punîndu-se accentul  pe declarațiile și acuzele aduse de candidați unul contra altuia.

„Unele instituții media au fost de-a dreptul partizane și s-au poziționat din start de o anumită parte a baricadei. Și din păcate, trebuie să constatăm că jurnalismul din Republica Moldova se transformă tot mai mult într-un jurnalism de baricadă, în loc să avem un jurnalism axat mai mult pe informarea onestă și echilibrată a publicului”, a declarat Petru Macovei, directorul executiv al Asociației Presei Independente.

Tot în comunicat se precizează că în presa scrisă lucrurile stau și mai prost deoarece se insistă mai degrabă asupra comentării actului politic și electoral decît pe informarea cetățenilor. La fel stau lucrurile și în mediul online. Rezultatele pot fi consultate aici.

Politica  de promovare lui Igor Dodon în timpul campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale a pus accentul pe impactul emoțional al mesajului. Prin intermediul media sau a unor persoane terțe, el a adus acuzații care nu pot fi verificate imediat, răspîndind zvonuri. Spre exemplu potrivit site-ului Agora.md, în timpul unei emisiuni televizate la PRO TV Chișinău, candidatul pro-rus a lansat un atac contra candidatei PAS în care afirma că în timpul portofoliului de ministru al educației al Maiei Sandu s-au înregistrat 400 de cazuri de suicid. De asemenea, Igor Dodon a lansat prin intermediul ziarului „Socialiștii” acuze nefondate la adresa contracandidatei în care se stipula faptul că în cazul în care ea va cîștiga alegerile va primi imigranți musulmani în  țară .

Reprezentanta PAS a fost contestată și prin intermediul unui blogger care a susținut că Maia Sandu a primit bani de la omul de afaceri Ilan Șor pentru înființarea partidului. Articolul se găsește aici

Imaginea promovată  de Igor Dodon a fost accea a unui patriot, creștin, orientat spre Rusia.

De cealaltă parte, Maia Sandu și –a construit strategia  ajutîndu-se de problema furtului miliardului. Discursul politic al Maiei Sandu a luat naștere din speranța moldovenilor de a scăpa de sub dominația Rusiei, sprijinîdu-se pe promisiuni naive ce trebuiau să sensibilize și să emoționeze publicul. Viziunea oferită de Maia a fost accea a unei modernități și renașteri odată cu apropierea de statele europene.

În cadrul dezbaterilor politice televizate ambii candidați au încercat să provoace conflicte în studiourile televiziunilor, lansînd discuții asupra consecințelor unor presupuse fapte realizate de contracandidat. Pe de altă parte, atît Igor Dodon, cît și Maia Sandu au folosit în presă tehnica numită „dușmanul statului”. Ea constă în utilizarea exagerată a imaginii Rusiei ca factor negativ de către Sandu și a Uniunii Europene, respectiv a României  de către Dodon. În presa scrisă, titlurile senzaționale ce erau formate din sintagme precum „șoc”, „șocant”  și urmăreau defavorizarea celuilalt.

   La prima dezbatere televizată între cei doi candidați rămași în joc, Maia Sandu a fost considerată cîștigătoarea. Prestația lui Dodon a fost catalogată de jurnaliștii de la Realitatea.net ca fiind „lamentabilă” întrucît candidatul socialist „ s-a războit cu Băsescu şi a evitat să răspundă la întrebările fierbinţi”.

46566-600x3381-e1478243365617

Un război politic  în Moldova similar cu alegerile prezidențiale din România de acum doi ani. Aceeași miză, aceeași țintă : populația cu drept de vot. Rămîne de văzut ce vor alege moldovenii pe 13 noiembrie. Cert este că își doresc o schimbare.

Sursă imagini: http://actualmm.ro/registrul-electoral-cum-pot-vota-romanii-din-strainatate/

http://independent.md/confruntare-dura-intre-maia-sandu-si-igor-dodon-se-invinuiesc-reciproc-ca-ar-face-jocul-lui-plahotniuc/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s