Plahotniuc schimbă cursul alegerilor în Moldova: de la campanie antioligarhică la vot geopolitic

Campania electorală pentru alegerile prezidenţiale din Republica Moldova reprezintă un exemplu elocvent de influenţare a alegătorilor.

Tehnicile manipulatorii nu sunt deloc necunoscute politicienilor  moldoveni, inclusiv celor care pretind a fi proeuropeni. E suficient să facem un exercițiu de memorie și să ne amintim de alegerile parlamentare din 2014, cînd Partidul Nostru al lui Renato Usatii a fost exclus din cursă pe ultima sută de metri. Această acțiune ilegală este o dovadă cît se poate de clară că alegerile au fost fraudate. Un alt exemplu este înființarea și înscrierea în cursa electorală a Partidului Comunist Reformator, așa-numitul partid-fantomă, tocmai pentru a fura din voturile Partidului Comunist.

În această campanie miza este mare, dorindu-se acapararea întregii puteri în stat, inclusiv a funcţiei de preşedinte al ţării. Și dacă jocurile politice au ajuns a fi atît de murdare, ce ar putea împiedica utilizarea surselor mass-media  în procesul de manipulare? În special atunci cînd acestea sunt subordonate politic, ele devin un instrument de manipulare a opiniei publice.

Spațiul mediatic din Republica Moldova este împărțit, aproape în întregime, între Vladimir Plahotniuc, prim-vicepreședintele Partidului Democrat și Igor Dodon, unealta lui Plahotniuc  și progenitorul regimurilor corupte create pe timpul lui Vladimir Voronin. Unul dintre cele mai vădite exemple în acest sens este trustul General Media Group Corp, care administrează posturile de televiziune Publika TV, Prime TV, Canal 2 și Canal 3. Proprietarul acestuia e cel mai influent om din Republica Moldova, Vladimir Plahotniuc.

De la informare parţială şi prezentare tendenţioasă până la înregistrări trucate şi falsuri denigratoare de cea mai urâtă speţă – toate metodele sunt utilizate fără nicio jenă de jurnaliştii angajaţi politic.

Titluri precum „Igor Dodon cheamă la unitate națională partidele din ambele părți ale eșichierului politic”, atunci cînd acesta dezbină de fapt societatea pe criteriul etnic, sau „PDM condamnă comportamentul AGRESIV al susținătorilor Maiei Sandu”, atunci cînd agresivitatea este trăsătura principală a campaniei socialiştilor,  sunt doar câteva exemple, nici pe departe cele mai sfidătoare din punct de vedere al deontologiei jurnalistice la aceste canale tv.

Sursă: facebook.com/angela.gonta
Sursă: facebook.com/angela.gonta

În timp ce posturile de televiziune și radio (printre care Publika FM, Muz FM, Maestro FM), ce aparțin holdingului „păpușarului” utilizează tehnici murdare, dar subtile, oarecum voalate, pentru a favoriza anumiți candidați și a-i descalifica pe alții, postul NTV Moldova, controlat de liderul socialiștilor, folosește scheme și instumente de manipulare și propagandă rusească, ce nu mai lasă loc de interpretări. Ştirea despre conferința Maiei Sandu după anunţarea rezultatelor din primul tur al alegerilor a fost difuzată cu titlul „Râsurile galbene”. (Susţinătorii candidatului Maia Sandu au anunţat „cod galben” de mobilizare pentru al doilea tur de scrutin).

Sursă: ziarulnational.md
Sursă: ziarulnational.md

Strategia campaniei lui Plahotniuc a fost de la bun început minciuna, promovată prin intermediul surselor mass-media ce-i aparţin. Retrăgându-şi candidatul, pe Marian Lupu, care oricum ar fi acumulat un număr mizer de voturi, este anunţat sprjinul pentru candidatul proeuropean, însăşi formularea acestei intenţii punând accentul pe aspectul geopolitic. Prin acest gest (fals de altfel, pentru că televiziunile sale au difuzat în continuare materiale denigratoare despre candidatul forţelor de dreapta, iar primarii democraţi din teritoriu impuneau cetăţenii, prin diferite metode, să-l voteze pe socialistul Igor Dodon), „păpuşarul” îşi atinge mai multe scopuri:

  1. – în aşteptarea semnării acordului cu Fondul Monetar Internațional(FMI) lustruieşte imaginea actualei guvernări în faţa partenerilor de dezvoltare;
  2. – activizează electoratul pro-rus, care votează, de regulă, forţele de stânga;
  3. – schimbă albia întregii campanii, în care principalul mesaj, din unul antioligarhic se transformă în unul geopolitic.

Astfel, rezultatele primului tur al alegerilor au fost oarecum previzibile. Igor Dodon, liderul socialiștilor, a acumulat cel mai mare număr de voturi – 48,23%, Maia Sandu, candidata comună de dreapta, a obținut 38,42%, Dumitru Ciubașenco, reprezentantul Partidului Nostru –  6,01%, restul pretendenților la fotoliul de președinte acumulînd sub 4%.

Cheltuielile Partidului Democrat în campanie fiind enorme, holdingul mediatic al lui Plahotniuc este, de fapt, şi principalul beneficiar al banilor, aceştia fiind, practic, trecuţi dintr-un buzunar al oligarhului în altul. Investigația realizată de jurnaliștii de la Rise Moldova, intitulată „Beneficiari de milioane ai promisiunilor electorale”, ne permite să înțelegem ce sume au fost investite în campania electorală de fiecare candidat, stabilind şi legăturile și „relațiile de afaceri” create între partidele de la putere si așa-zisa opoziție.

Sursă: rise.md
Sursă: rise.md

Din rezultatele primului tur al alegerilor, publicate de Comisia Electorală Centrală(CEC) observăm că lidera Partidului Acțiune și Solidaritate(PAS) a acumulat mai multe voturi în raioanele din centrul țării, iar socialistul Igor Dodon este lider în raionele de nord și sud, acolo unde populaţia se informează aproape în exclusivitate de la posturile cu acoperire naţională Publika TV, Prime TV, NTV. Devine astfel evidentă marea parte de adevăr dintr-o expresie spusă de cineva în glumă: „Spune-mi la ce televiziune te-ai uitat şi-ţi spun cum ai votat”.

Sursă: agora.md
Sursă: agora.md

Cel de-al doilea tur al campaniei este unul încă mai murdar decât primul.

În confirmarea unei minciuni, precum că Maia Sandu ar fi promis europenilor care o susţin în campanie integrarea în Republica Moldova a unui mare număr de refugiaţi sirieni, canalul Prime a difuzat un interviu realizat cu studenţi sirieni de la o instituţie de invaţamânt din Chişinău,  materialul fiind prezentat cu titlul „Dias­po­ra siri­a­nă din Mol­do­va o susține pe Maia San­du. „Operatiunea “Kill Maia” a fost lansată”, a scris pe o rețea de socializare jurnalista Natalia Morari. La scurt timp socialiștii, prin intermediul armelor mediatice precum portalurile argumentul.info, actualitati.md., au lansat un „Top 10 minciuni” ale prezidențiabilei Maia Sandu. Electoratul este minţit în privinţa trecutului politic şi a integrităţii morale a candidatei, şi chiar speriat cu scenarii apocaliptice în cazul venirii sale la Preşedinţie (închiderea şcolilor, în special a celor cu studiere în limba rusă, unirea cu România, închiderea bisericilor şi promovarea modelului de familie netradiţională, acapararea pământurilor agricole de către americani şi intrarea Republicii Moldova în NATO şi multe alte minciuni, pe care oamenii puţin informaţi chiar au tendinţa să le creadă.) O altă mișcare dubioasă a fost transferul bănesc realizat de către Ilan Shor, nume asociat furtului miliardului, în contul Partidului Acțiune și Solidaritate, în semn de sprijin. Interesant este faptul ca anumiţi bloggeri au aflat despre transfer mai devreme chiar decât cei din PAS. Andrei Năstate, președintele Partidului Platforma Demnitate și Adevăr a declarat că „atât transferul fariseic al lui Shor pe conturile unicului candidat antioligarhic Maia Sandu, cât şi cash-ul furnizat de acesta dodonului poartă amprenta lui Plahotniuc”.

Mașinăria de propagandă rusească în combinație cu schemele de manipulare ale „proeuropeanului” Plahotniuc au transformat această campanie electorală într-un circ, în care majoritatea jurnaliștilor și-au pierdut integritatea, fiind cumpărați sau amenințați cu dosare penale.

Trebuie înțeles faptul că prezența în număr cît mai mare la vot în turul doi este unica șansă pentru forțele democratice de a obține o victorie. Electoratul Partidului Socialist, constituit în mare parte de vorbitori de limba rusă și preluat în proporții destul de mari de la Partidul Comunist, este unul organizat și fidel. Totuși, acesta este limitat. În eventualitatea unei prezențe masive, socialistul Igor Dodon ar eșua în a accede la fotoliul de președinte.

Chiar dacă funcția de președinte are, în Republica Moldova, mai mult o semnificație simbolică, rezultatele alegerilor pot influența starea de spirit şi cea morală a poporului și pot determina schimbări pe termen lung în societate. Pe 13 octombrie, moldovenii nu vor avea de ales răul mai mic, așa cum ne-au tot învățat pînă acum. De astă dată, AVEM pe cine vota. În condițiile în care e vădit faptul că alegerile au fost deja fraudate prin manipulare, iar jocurile murdare din campania electorală au fost mai josnice și scîrboase ca niciodată, nu ne ramîne decît să luptăm în continuare pentru o Moldovă mai bună, mai civilizată, mai unită!

Nu avem de ales între un bărbat și o femeie, nici măcar între vest și est, cum încearcă să ne convingă unii. Avem de ales între adevăr și minciună, între onestitate și corupție. Să alegem Omul!

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s