Presa americană în cursa electorală. Unde-a dat și unde-a crăpat…

Cea de-a patra putere în stat, mass-media, poate genera deopotrivă fenomene pozitive sau negative, într-un spațiu de întinderi mari sau unul mai restrâns. Pe de o parte, prin intermediul  mass-media, de exemplu, cei de la putere pot  da impresia că tot ceea ce fac este corespunzător așteptărilor, că cetățenii și nevoile lor  sunt și vor fi mereu în centrul atenției. Pe de altă parte, tot mass-media poate să identifice și să divulge nereguli, manipulări. Astfel, înțelegem că media are o  capacitate impresionantă  de a se infiltra în mentalitatea societății și de a o influența într-un mod eronat sau corect.  

Prin mesaje mediatice se poate forma o preferință față de puterea politică și instituțiile acesteia , sau dimpotrivă, față de opoziție. În afară de discursul politic al politicienilor, și mass-media poate să inițieze un soi de comunicare politică. Astfel, deoarece media trebuie să se adreseze unui public heterogen, și mesajul politic trebuie să se adapteze pentru ca acesta să fie digerat de un număr cât mai mare de cetățeni. Această răspîndire a informației nu ar fi fost posibilă doar prin însăși clasa politică, iar reprezentanții acesteia nu ar fi avut parte de aceeași popularitate.

Dar de ce această manipulare politică se face preponderent în campaniile electorale? Pentru că atunci cînd acestea au loc electoratul acordă o mai mare atenție tuturor informațiilor politice, respectiv candidaților. Astfel, am ajuns să legăm ideea de campanie electorală cu tot ce înseamnă mass-media, practica politică devenind de neimaginat dacă nu este răspîndită de media, mai ales în presa scrisă. Aceasta este pilonul  în campaniile electorale, deoarece poate realiza evaluări ale realității politice fără a exista întreruperi sau contraziceri din partea nimănui, lucruri care se întâmplă în televiziune.

Comunicarea politică este personalizată în exces, succesul depinde mai mult de calităţile şi imaginea personală a omului politic, mass-media a devenit un actor tot mai activ pe scena politică, implicându-se în dezbaterile şi în conflictele pentru distribuţia puterii. Mass-media a devenit un mediator în relaţia dintre politicieni şi electorat, dar şi o formă de bruiaj la adresa comunicării directe. Pe acest fond clasa politică s-a îndepărtat de electorat, care se simte reprezentat mai mult de media decât de politic.

press-freedom

sursă foto: https://revpana.wordpress.com/

Presa americană în cursa electorală

Pentru a demonstra această teorie, am ales recenta campanie electorală prezidențială din Statele Unite ale Americii, unde  o parte din instituțiile de presă nu au asigurat pluralismul de opinie și echilibrul surselor, i-au favorizat pe unii candidați electorali şi nu au respectat egalitatea de gen. Este cunoscut faptul că presa din America are un istoric politic fățiș, fiecare publicație avînd mereu un favorit pe care-l recunoșteau și-l promovau direct.

În timpul campaniei electorale, titlurile din presa americană au fost preponderent jignitoare, instigatoare la un mod imperativ, fiind încurajați foarte mult cetățenii să voteze. The Washington Post a publicat pe prima pagină imagini cu cei doi candidaţi şi titlul ”După ultimii paşi, momentul adevărului pentru o naţiune nerăbdătoare”.The Daily News și  Iowa City Press-Citizen au încurajat cetățenii să voteze. ”America, este timpul să votezi. Cetăţenii vor alege astăzi cel de-al 45-lea preşedinte”, arată titlul primei pagini, însoţit de o ilustraţie cu chipurile desenate ale celor doi candidați față în față.

iowa_city_press_citizen-xlarge_transqvzuuqpflyliwib6ntmjwfsvwez_ven7c6bhu2jjnt8-1

Sursa foto: http://www.telegraph.co.uk/

Pe prima pagină a ziarului Daily News a stat o imagine cu Donald Trump care îşi încrucişează degetele la spate, gest ce semnifică lipsa de sinceritate,  cu  titlul ”Opriţi-l pe Don Con” şi de subtitlul ”Astăzi, trimiteţi acasă un mincinos necalificat şi stabiliţi-o pe Clinton la Casa Albă”.

stop-don-november-8-2016

Sursă foto: http://www.nydailynews.com/

Ziarul New York Post a publicat pe prima pagină titlul ”Votează pentru cel pe care îl displaci mai puţin”, alături de o imagine a unei tinere care se ţine de nas, inducând ideea de miros neplăcut.

new-york-post-marti.jpg

Sursă foto: http://www.news.ro/

Pe plan internațional, presa a păstrat cam aceeași direcție, Donald Trump fiind „oaia neagră” dintre canditați, iar despre Hillary vorbindu-se în termeni mai eleganți.  Printre  titluri  care se numără ”Lumea îşi ţine respiraţia”, ”America: marea teamă” şi ”Nu clovnul sinistru”, ”Coşmarul american. În timp ce votanţii merg la polluri… Sunt chiar atât de nebuni să îl instaleze pe Trump la Casa Albă?”. Hamburger Morgenpost din Germania a publicat rugămintea:”Vă rugăm, nu clovnului sinistru”, alături de imaginea candidatului republican, iar  Die Welt   a publicat pe prima pagină afişul filmului ”Apocalipsul acum/ Apocalypse Now” în care a fost inserat chipul lui Donald Trump.

die-welt.jpg

Sursă foto : http://www.news.ro/

The Times și The guardian  a publicat pe prima pagină titluric are sugerau că Hillary Clinton este deja în avantaj, atât în sondaje cît și prin faptul că primii votanți au fost hispanici și femei.

the-guardian.jpg

Sursă foto: http://www.news.ro/

Cutremurul global 

După alegeri, presa americană dar și cea internațională a fost în stare de șoc. Nimeni nu-și putea explica cum a ajuns Donald Trump președinte, când aproape toată presa a fost împotriva lui. Profesorul de comunicare Chris Wells, de la Universitatea din Wisconsin, a arătat într-un studiu la începutul anului 2016 că magnatul imobiliar reușise să monopolizeze atenția media prin comentariile sale provocatoare și atipice, reluate uneori automat de televiziuni și jurnale, ceea ce — în treacăt fie spus — le creștea audiența.

Canalele media care au fost împotriva republicanului au încercat să găsească explicații victoriei , printre ele numărîndu-se și publicitatea gratuită  echivalentă cu 2 miliarde de dolari de pe parcurcul campaniei, care poate să fi contribuit, dar și războiul declanșat de Trump împotriva canalelor media, care a alimentat neîncrederea alegătorilor față de ele.

In interviul acordat RT America, intrebat fiind in legatura cu procesele politice din SUA, Trump s-a dezlantuit impotriva presei americane, pe care a acuzat-o ca e “incredibil de necinstita”, pentru ca taie firul in patru atunci cand “faci o declaratie perfecta” si rezultatul “nu arata asa de bine” in final.

După alegeri, primele pagini ale ziarelor internaționale exprimau șocul și dezamăgirea trăită în urma rezultatelor.

daily-news-twitterdaily-mirror

sursa foto: https://twitter.com/DailyMirror/

daily-mail-uk-twitterdaily-mail-uk

sursă foto: https://twitter.com/DailyMailUK 

liberation-american-psycho

sursă foto: https://twitter.com/libe

Eșecul comunicării mediatice 

Trent Lapinski, editorul platformei online medium.com a făcut presa americană responsabilă de rezultat,  deoarece a ignorat faptul că prin presupusele ilegalalități ale lui Hillary Clinton, aceasta nu era demnă de a candida la presedinție, darămite să o mai și cîștige. Presa a mințit în campania electorală, ignorand cu intenție dezvăluirile făcute de WikiLeaks care, in cei zece ani de cand face publice cele mai ascunse secrete, nu a publicat niciodată un document fals.

Pe de altă parte, presa a ignorat și faptul că din istoriul politic al lui  Donald Trump reiese faptul că acesta avea în fond concepții democrate, liberale, și nu conservatoare. Cu toate acestea, presa americana a refuzat orice discuţie în ceea ce priveşte valorile sale, axandu-se intru totul doar asupra retoricii şi propagandei din campanie.

Această campanie a fost ‘un enorm insucces’ pentru jurnaliști, estimează Margaret Sullivan, specialistă în media la Washington Post. “Să recunoaștem cinstit: canalele media au ratat istoria.’ ‘De fapt, mulți alegători americani voiau ceva diferit. Și, deși alegătorii respectivi au strigat și chiar urlat aceasta, cea mai mare parte a presei nu i-a auzit’, a spus ea.

Potrivit specialistului în media de la New York Times, Jim Rutenberg, cea mai mare parte a ziarelor și televiziunilor au luat ‘pulsul complex’ al Americii în mod eronat. Potrivit lui, presa ‘nu a reușit să detecteze mânia în creștere a unei largi părți a electoratului american care se simte dată la o parte de la o redresare economică de care nu au beneficiat decât unii, trădată de acorduri comerciale pe care ea le vede ca pe o amenințare la adresa locurilor de muncă și insultată de elitele de la Washington, de la Wall Street și de marile canale media’.

Alți experți au subliniat că unele canale precum CNN, Fox și MSNBC, care reușesc cu greu să-și revigoreze audiența, și-au revenit în timpul acestei campanii, în principal datorită lui Trump.

Dar când presa a devenit mai agresivă împotriva lui, abordând problemele lui financiare și femeile, Donald Trump a denunțat ‘minciuni’ ale media ‘corupte’. O poziție care se potrivește neîncrederii concetățenilor săi cu privire la presă. Potrivit unui sondaj Gallup în acest an, doar 32% dintre americani și-au exprimat încredere în presă, că “ar furniza informații în mod complet, corect și precis”.

Și chiar când marile canale media au asigurat o acoperire negativă a candidatului republican, el a recurs la un “contradiscurs” în special pe rețelele de socializare, ceea ce i-a permis să-i îmbuneze pe alegători, ba chiar să-i mobilizeze.

Potrivit lui M. Wells, Trump stăpânește un “sistem mediatic hibrid” care asociază evenimente publice cu serii de mesaje prin Twitter, care “îi determină pe susținătorii lui să-i audă discursul și să creeze noi povești pe rețelele de socializare”.

Cert este că privind retrospectiv, putem deduce că media americană, prin toată activitatea sa și prin procesul de defăimare adresat lui Donald Trump, a avut un efect contrar, ajungându-se la victoria acestuia.

Surse: http://www.agerpres.ro/externe/2016/11/10/alegeri-in-sua-presa-americana-in-plina-introspectie-dupa-victoria-surpriza-a-lui-trump-07-43-25

http://ro.ejo-online.eu/toate-articolele/cercetare/comunicarea-politica-in-spatiul-mediatic-analiza-unei-campanii-electorale

https://www.theguardian.com/us-news/2016/nov/10/the-worlds-newspapers-react-to-trumps-election-victoryhttps://www.theguardian.com/us-news/2016/nov/10/the-worlds-newspapers-react-to-trumps-election-victory

http://revista22.ro/70257925/despre-responsabilitatea-presei-americane-in-alegerea-lui-donald-trump.html

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s