Propaganda propagandei rusești

chen-propornot-690

Imagine de DENIS SINYAKOV / AFP / GETTY

Se aud împușcături în depărtare în filmulețul amator de pe Youtube, fumul negru se ridică înnecăcios dintr-o moschee, vorbitorul e arab iar in descrierea video-ului scrie că a fost filmat într-o suburbie din Damasc, Syria.  Filmulețul este doar un exemplu din cele peste 600 adăugate pe un site colectiv de atragere a atenției asupra situației din Siria. Dar întrebarea se ridică, cât sunt ele de autentice și cum poate valida un jurnalist credibilitatea imaginilor fără posibilitatea deplasării acolo? Deși situația din Siria este arhicunoscută, valoarea informațiilor fiind validate de starea generală a țării,   fenomenul de expunere a nenumăratelor materiale pe Internet te învață repede să fii precaut în privința colectivelor anonime care oferă gratuit fructele cercetării lor.

Se ivește așadar o reacție în lanț, un fel de effect domino, unde o propagandă ridică alte nedumeriri și activează alte propagande, într-un șir neîntrerupt. Și se formulează întrebarea inevitabilă,  același lucru se întâmplă și cu propaganda rusească?

La sfârșitul lunii octombrie anul trecut, The New Yorker vorbea despre o echipă din America, sub numele de “the PropOrNotTeam”, care se descrie ca fiind “o echipă independentă nou-formată, cu oameni de știință, statisticieni, profesioniști ai siguranței naționale, jurnaliști și activiști politic – targhetați pe efectele propagandei rusești asupra audienței americane”. Tot ei, cei din echipa PropOrNot, spun că au identificat 200 de site-uri care se califica drept “puncte de propaganda ruseasca”.  PropOrNot a reușit să se conecteze și cu jurnaliști de la Washinton Post, iar la sfârșitul lunii noiembrie, ziarul a publicat un articol bazat în parte pe cercetarea PropOrNot. Titlul este “Russian Propaganda Effort Helped Spread ‘Fake News’ During Election, Experts Say,” (tr. “Propaganda rusească determină răspândirea știrilor false în perioada alegerilor, spun experții”), iar raportul pus la dispoziție de ei arată cum “campania rusească foarte sofisticată”  a răspândit știri false pe Internet care să o afecteze pe Hillary Clinton și să îl ajute pe Donald Trump. Știrea a ajuns în lista celor mai citite articole pe Washinton Post, a fost share-uită masiv pe internet de jurnaliști remarcabili și politicieni, inclusiv de fostul consilier la Casa Alba, Dan Pfeiffer care a tweet-uit: “Why isn’t this the biggest story in the world right now?” (tr. “De ce nu e cea mai importantă știre din lume chiar acum?”).

Vladimir Putin, la Forumul  Economic de la St Petersburg din 2016 spune foarte clar: “noi nu intervenim în politica internă a altor state, în special SUA. Și vom colabora cu oricare individ pe care poporul American îl va vota.” (minutul 2:00) “Acceptăm faptul că este o putere, poate singura super-putere din lume, și avem nevoie de ea. De ce nu avem nevoie este de amestecul ei constant în treburile noastre, spunându-ne cum ar trebui să trăim, și intervenind în crearea relațiilor dintre Europa și noi”.

Pe cine să credem așadar, pe cei mulți și anonimi care conspiră pentru a crea o imagine proprie asupra realității, sau pe liderii de stat care declară în direct și infirmă celelalte declarații? Poate trebuie să așteptăm faptele, pentru că doar ele vor fi pragul concret peste care vom trece, cu piciorul stâng sau cu cel drept.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s