Analiză. Declinul presei din România

  Presa numită de unii „a patra putere în stat” influențează și manipulează opinia publică. De cele mai multe ori, apariția unor informații în presă, precum și mediatizarea lor au dus la influențarea unor decizii politice și guvernamentale. Cu alte cuvinte, puterea mediatică grăbește lucrurile spre înfăptuire. Forța mediatică este dată de furnizarea unor informații care pun în lumină puternic anumite fenomene, în detrimentul altora, creînd percepția socială asupra lumii înconjurătoare.

   Prin influența mass-mediei pot apărea reacții din partea publicului pe termen scurt, ceea ce înseamnă că vor fi promovate aspecte care vor rămîne în mintea oamenilor o anumită perioadă de timp după care vor fi date uitării (în presa popular-senzaționalistă, cazul scandalurilor care se vor găsi pe primele pagini ale ziarelor doar cîteva zile) și pe termen lung, caz în care avem de-a face cu schimbări în plan social, la nivelul mentalităților. Mijloacele de comunicare în masă oferă informații, analizează, comentează și evaluează aspecte ale societății, construind o nouă realitate, în funcție de care noi judecăm și luăm atitudine.

Imagini pentru stire

   Știrile reprezintă  genul publicistic care oferă cele mai multe informații, ilustrînd evenimentele care au loc zilnic în mediul înconjurător. Informația comunicată de știre este actualizată în timp real, avîndu-se în vedere, totodată, principiul proximității. La noi în țară, conținutul știrilor difuzate, îndeosebi, pe canalele TV comerciale este în mare parte negativ. Faptele de presă sînt transformate în scenarii dramatice. Imaginile folosite, care agresează ochiul, sînt completate de discursurile reporterilor care se aseamănă adeseori cu scenariul unei telenovele. În acest caz, știrile nu mai livrează informații, ci o cantitate deloc neglijabilă de emoții puternice, ce pot avea efecte negative asupra noastră.  Un studiu publicat în British Journal of Psychology a arătat că persoanele care vizionează exclusiv buletinele de știri cu conținut negativ înregistrează un nivel considerabil de tristețe și anxietate. Știrile negative au repercusiuni și asupra copiilor. Un alt sondaj realizat în America a scos în evidență faptul că aproximativ 40 % din copiii care vizionează astfel de materiale jurnalistice au coșmaruri noaptea, distorsionîndu-se în același timp și percepția viitorului adolescent despre lumea înconjurătoare. Practic, reportajele media stîrnesc în mintea oamenilor teama de evenimente care, posibil, nu vor avea loc niciodată.

Imagini pentru dezastre naturale

 În cazul dezastrelor naturale, trusturile de presă românești adoptă același comportament, inducînd privitorilor sau ascultătorilor un sentiment de teamă. Faptele de presă sînt prezentate într-o manieră exagerată, căutînd să impresioneze și să atragă atenția. Acest lucru a fost dovedit și în cazul viscolului de acum două săptămîni cînd mai toate televiziunile comerciale au prezentat fenomenul meteorologic ca fiind sfîrșitul lumii. Buletinele de știri din zilele de 7 și respectiv 8 ianuarie difuzau imagini însoțite de titluri cum ar fi :„ Gerul pune stăpînire pe România”, „Breaking News: frig cumplit”  B1 TV, „Viscolul a pus stăpînire pe România: Drumuri închise, trenuri și curse aeriene anulate”, „ Iadul Alb pune stăpînire pe România”.

  În același timp, oamenii erau sfătuiți să nu iasă din case și să se adăpostească. De partea cealaltă, televiziunea publică (TVR1) a prezentat obiectiv situația în timpul telejurnalului de la ora 20.00 în seara de 7 ianuarie. Ei au oferit informații corecte, relevante, oferind sfaturi oamenilor cu privire la o ținută corespunzătoare pe timp de vreme rea. De asemenea, ei au creat o hartă care putea fi accesată pe site-ul TRV și care  prezenta situația drumurilor. La Antena 1 erau prezentate cadre cu  mormanele de zăpadă din Dobrogea de care reporterii se chinuiau să treacă și interviuri cu bătrîni care declarau că vor rămîne fără provizii în cazul în care ninsoarea nu se va opri.

Imagini pentru presa scrisa

  La sfrîrșitul anului trecut, s-au făcut aceleași exagerări și în cazul cutremurului din 28 decembrie produs la ora 1 și 22 de minute. România TV a avut în prim-plan burtierele ce promovau panica.  În timpul celor 13 minute care au fost alocate cutremurului la jurnalul de la ora 9.00, a fost titrată și o speculație a unei declarații ce aparținea unui oficial al Institutului Național de Fizică a Pământului, parafrazînd că „ se va produce un viitor  mare cutremur? Alertă maximă, oameni panicați. Ce semne anunță un cutremur puternic.Fenomenele periculoase care anunță alte seisme.” Realitatea TV a deschis jurnalul cu același subiect, nefolosindu-se însă de titluri pompoase și exagerate ce prevedeau mari seisme.

  Presa de peste ocean abordează diferit subiectele ce țin de fenomenele naturale. Nu este indusă starea de panică, oamenii fiind informați corect. Se încercă reducerea tensiunilor prin declarațiile oficialilor și a reprezentanților instituțiilor publice. Prin afirmațiilor lor, cetățenilor le este comunicată adevărata situație. Situația nu este scăpată de sub control deoarece oamenii sînt preveniți de către presă cu privire la eventualitatea producerii unor uragane, cutremure, inundații.

În contrast cu presa americană, cea românească se află într-un proces de metamorfoză alertă, în urma căruia vechile valori jurnalistice sînt demolate și reconstruite altele noi. Acest lucru este datorat în mare parte patronatelor pieței de media. La acest moment majoritatea canalelor de televiziune din țară sînt private, ele acoperind o paletă largă de preferințe.

Sursă imagini:

http://www.olteniteanul.ro/2015/05/la-multi-ani-colegilor-din-presa/

http://www.cniancu.ro/stiri.php?pg=2

http://semneletimpului.ro/tag/dezastre-naturale

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s