Calamităţile naturale: Cod galben de dezinformare în mass-media

„România este curpinsă de ninsori”, „Cod galben de ninsori în toate judeţele ţării”, „Iadul alb loveşte din plin România”. Acestea sînt doar cîteva dintre titlurile generale care vehiculau acum o săpămînă în mass media românească. Deşi situaţia nu era atît de gravă, reporterii de la posturile de televiziune au reuşit să o agraveze în minţile ascultătorilor. Reporteri trimişi pe cîmpuri, pe autostradă, sau în locuri în care fenomenele naturale au o intensitate mai mare decît în zonele urbane, au creat panică şi au dramatizat situaţia prin intermediul canalelor TV. Şi totuşi…dacă situația ar fi fost mai gravă? Probabil că la adevăratele calamităţi naturale, uragane, cutremure, inundaţii de amploare, presa românească s-ar urca pe pereţi, la propriu.

646x404

Bucureștiul în 1954, cînd zăpada a atins cinci metri.

Foto:ratb.ro

image-2017-01-11-21526335-0-statie-tramvai-21

Refugiu tramvai Șos. Colentina, București

Foto:hotnews.ro

Totuşi, dacă observăm că situaţia este exagerată, de ce mai urmărim ştirile de pe aceste posturi de televiziune? Pentru că asta ni se dă, pentru că ne-am învăţat să fim informaţi într-un mod slab din punct de vedere al credibilităţii, calităţii informării, sîntem învățați cu știri ce capătă dimensiuni hiperbolice și care ne redau o altă față a realității . Românii sînt obişnuiţi să fie anunţaţi de cutremure după producerea acestora, să fie avertizaţi de modul în care să se ferească cu o zi după ce a fost unul, să fie preveniţi de inundaţii după ce acestea au devastat tot, să urmărească discursurile autorităţilor și ulterioarele săptămîni de dezbateri pe aceeași temă.

Deşi calamităţile lor sînt mult mai grave, iar impactul acestora este iremediabil, autorităţile de peste ocean au altă strategie de remediere în acest sens. Discursurile lor nu au nici o urmă de dramatism şi alarmare, nu impacientează populaţia şi nu sporesc haosul. Se doreşte mai mult mobilizarea rapidă a tuturor cetăţenilor şi răspîndirea unor informaţii din partea unor persoane cu autoritate şi impact asupra populaţiei. Aceştia sînt desemnaţi pentru a-i avertiza  şi a-i face să se mobilizeze rapid în sensul părăsirii oraşului, dacă se anunţă un incident de amploare.
În octombrie 2016, înainte de producerea uraganului Matthew, în Florida, preşedintele de atunci, Barack Obama a declarat stare de de urgenţă în Florida, ordonînd totodată evacuarea a mai bine de un milion de oameni doar din Florida, avînd însă în vedere şi zonele vecine, Georgia, Carolina de Nord şi de Sud, sfătuind locuitorii să părăsească zona.
La fel şi înaintea producerii uraganului Sandy, din 2012, unul dintre cele mai devastatoare uragane din ultimii 50 de ani din SUA. Obama a purtat un discurs la Casa Albă prin care avertiza oamenii de producerea acestei calamităţi. De observat în acest sens este că discursul preşedintelui este scurt şi la obiect, se observă interesul şi dorinţa de mobilizare imediată a populaţiei, implicarea.

În final, deşi uraganele americanilor sînt de proporţii uriaşe şi lasă un imens impact în urma lor, ele au totuşi denumiri de nume proprii, neinvocînd, ca la noi, dimensiuni biblice şi apocalitice. Iadul alb din România a fost un fel de purgatoriu crem anul acesta, iar jurnalişii şi posturile de televiziune l-au transformat în alb imaculat pentru a spori sfîntul raiting.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s