Iarna trece, casele rămân

În ultimul timp, mass-media are o politică editorială bazată pe Bad news is good news. Presa este dominată de senzațional, iar subiectele tratate obiectiv și lipsite de exagerări nu par a fi pe placul cititorilor. Audiența crește vizibil atunci când orice fapt este prezentat ca ceva nemaiîntâlnit. Chiar și tirajele ziarelor cresc atunci când pe prima pagină titlul este unul senzațional și dă impresia cititorului că ceva mai rău de atât nu s-ar mai putea întâmpla vreodată.

ȘOC ȘI GROAZĂ

antena-3gazetadebuzau

 

 

Fiecare ploaie și ninsoare are o așa putere asupra autorităților încât de fiecare dată ele sunt luate prin surprindere. Este ceva neașteptat ca în luna decembrie să ningă, sau că ploile îndelungate ar duce la inundații în anumite zone ale țării. Dar în România totul se rezumă la prăpăd, ravagii, iar aceste situații par a nu se întâlni în alte țări. Parcă ne aflăm pe planeta celor năpăstuiți, iar Dumnezeu și-a luat mâna de pe noi de tare mult timp.
Suntem susținătorii acestei practici unde șocul și groaza este la ea acasă. Dacă noi ca cititori nu am mai deschide astfel de știri, nu am mai încuraja acest fenomen.

Ce spun specialiștii?

În fiecare an, specialiștii ajung la concluzia că iarna care se apropie va fi cea mai grea iarnă care a existat până acum. Acești specialiști fac în fiecare an niște afirmații care sunt departe de adevăr. Odată cu aceste prognoze se instalează și fenomenul click bait, un fenomen care deși este atât de cunoscut tot ajunge să aibă suficiente victime. 

specialistiiCa totul să pară mai serios, nu avem doar specialiști din România, ci și specialiști europeni. Cu astfel de titluri se instalează o teamă între cetățeni și o stare de tensiune. Această teamă trebuie hrănită mereu, de aceea cei care citesc bad news nu se opresc la o știre, ci vor să știe cât mai multe despre ceea ce s-a întâmplat .

 

România vs presa străină

Pentru a înțelege diferențele dintre presa română și presa străină, vom analiza cum este prezentat un dezastru natural: Uraganul Matthew.

În presa străină, afirmațiile sunt de cele mai multe ori susținute prin tot felul de argumente. Avem grafice, fotografii, dar și video-uri care dovedesc încă o dată că ceea ce s-a zis nu este inventat. Putem observa de asemenea că presa străină tinde să fie cât mai obiectivă, iar evenimentele care au avut loc nu au fost exagerate, ci faptele au fost prezentate așa cum au fost.

 

uragame

uragam

uragan-edit

 

Acest uragan nu este prezentat ca ceva ieșit din comun în presa străină; au mai existate uragane până acum, iar dezastrele care rămân în urma unui astfel de uragan de categoria 5 sunt evidente, dar prezentarea faptelor ca și când ar veni sfârșitul lumii nu este tocmai cea mai înțeleaptă decizie. În astfel de situații oamenii se panichează și nu mai reușesc să găsească o soluție pentru ceea ce li s-a prezentat.

Presa străină de tip quality reușește să trateze astfel de subiecte cu obiectivitate prezentând ceea ce s-a întâmplat exact cum s-a întâmplat.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s