Inima care unește Social Media

maxresdefault (1).jpg

Cum schimbă Social Media efectele dezastrelor naturale?

Când uraganul Katrina a lovit Gult Coast în Statele Unite în 2005, Facebook era un novice în sfera online numită astăzi Social Media, care abia căpăta formă.  Nu exista Twitter pentru noi update-ri, iar iPhone nu apăruse pe scenă.

Pe vremea când uraganul Sandy a lovit Coasta de Est anul trecut, social media devenise deja parte componentă a feedback-ului pentru scala dezastrelor naturale, umplînd golul de informații chiar și în zone unde semnalul la celular pierise, în timp ce milioane de americani căutau surse de prevenire în zone ca Twitter și Facebook pentru a-și înștiința rudele, a notifica autoritățile și a-și exprima susținerea. Sunt apuse vremurile în care sursele oficiale produc informații uni-direcționale prin buletine de știri și breaking news.

Cercetătorii au început în urmă cu câtiva ani publicarea raportelor în privința activității social media pe timp de dezastre naturale iar parlamentarii și experții de securitate din Statele Unite, pentru că acolo fenomenul Social Media este cel mai activ, au început să se întrebe cum este mai bine să se adapteze la aceste vremuri. ”Convergența rețelelor sociale a aruncat manualele vechi pe fereastră” a declarat Michael Beckerman, CEO la Internet Association, House Subcommittee on Emergency. Noile reglementări vor încorpora datele obținute din sursele alternative pentru cercetarea fenomenelor naturale, micșorând astfel timpul de reacție pentru populația afectată.

Social Media și comunicarea

Agenția Federală de Management a Situațiilor de Urgență (FEMA) scria în raportul său pentru Pregătirea Națională în caz de dezastre naturale că ”imediat după uraganul Sandy utilizatorii au trimis 20 de milioane de tweets pe internet, în ciuda pierderii semnalului la telefonul mobil.”

Fiecare dezastru, fie că este vorba de un fenomen al naturii sau un atac terorist, declanșează propria pânză complexă și schimbul rapid de informații între utilizatori. ”A stabili o bună strategie pentru social media în caz de dezastre naturale este o foarte bună unealtă de informare”, spune și Jeannette Sutton, cercetător sociolog la Universitatea din Colorado care studiază comportamentul pe Social Media în caz de dezastre, sursa Daily News.

De unde a pornit ”Safety Check-ul”

79r7pfrh7ml

La baza declanșării acestui comportamentul pare să stea cutremurul din Haiti din 2010, când s-au strâns 5 milioane de dolari prin donări SMS în 48 de ore. Cutremurul din Haiti este de multe ori dat ca exemplu pentru efectul de avalansă care a schimbat folosirea Social Media în vreme de dezastre. Rețelele de socializare se dezvoltau deja repede prin anii 2010, independent însă de astfel de evenimente, dar dimensiunea dezastrului și impactul emoțional puternic a inițiat acest tip de comportament.

Se înțelege că oamenii se apropie de alți oameni în timp de calamități sau dezastre natural iar rețelele de socializare aplică acest lucru, folosindu-și influența ca un mod de prevenire, de susținere și ajutare a victimelor, cel puțin pe alte meridiane ale planetei.

În privința României, deși sunt multe cazurile în care s-a văzut impactul pozitiv al internetului: ajutoare pentru sinistrații afecatați de inundații, solidaritatea pentru Colectiv, o reacție bună la cazurile sociale, încă se mai practică hiperbolismul mediatic. Faptul că nu există o strategie implementată solid în cazuri de urgență națională sau în cazuri de calamități naturale (inundații, înzăpeziri, șamd), face ca media să aibă reacții impulsive, căutând vinovații prin Guvern și Parlament, mai degrabă decât manifestări active, căutătoare de soluții pentru victimele respectivelor evenimente.

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s