Lumina otrăvitoare a stelei de rubin – provocările informaţionale ale Kremlinului

Kremlinul, un complex de fortăreţe medievale, situat în inima oraşului Moscova, a găzduit dintotdeauna conducerea Rusiei. Este şi astăzi reşedinţa oficială a preşedinţilor Federaţiei Ruse şi principalul simbol al statului, comparabil poate doar cu un alt simbol, al unei alte mari puteri politice a lumii – Casa Albă. În toată istoria sa de peste 500 de ani, Kremlinul a însemnat mai ales putere decizională, exercita­tă asupra propriului popor şi, pe cît e posibil, asupra lumii întregi. Reieşind din politica imperialistă, ostilă faţă de alte ţări, simbolul capătă, de cele mai dese ori, o conotaţie negativă. E şi cazul propagandei exercitate de factorii decizionali ai politicului rusesc prin intermediul surselor mass-media. În condiţiile unei revoluţii a tehnicilor informaţionale, Kremlinul încearca să reconfigureze harta alianțelor geopolitice.

În comparaţie cu războiul rece, războiul informaţional este unul destul de fierbinte. Mai subtil, dar la fel de perfid şi cu aceleaşi scopuri – de a influenţa dezvoltarea politică şi economică a statelor aflate în vizorul geopolitic al Rusiei, divizînd şi dezorientînd opinia publică, pentru a obţine realizarea propriilor obiective de politică externă. Propaganda, dezinformarea şi manipularea sunt cei trei „cai albi” ai unei politici „roşii”, în care asociaţia cu culoarea sângelui nu este deloc una abstractă şi lipsită de sens.

Wolfgang Schauble, ministrul german de finanțe,  citat de The Wall Street Journal, a declarat recent, că  ”Tendința de a diminua amenințarea intervenției ruse este o eroare”. Concepția de politică externă, aprobată de președintele rus, Vladimir Putin, prevede consolidarea pozițiilor Federației Ruse „ca unul dintre centrele cele mai influente ale lumii moderne”. Documentul mai prevede că Rusia va asigura o deplină ”protecție a drepturilor și intereselor legitime ale cetățenilor ruși și rușilor care trăiesc în străinătate”. În plus, Rusia va căuta să „întărească pozițiile mass-media și de comunicare ruseşti în spațiul informațional global și să aducă publicului larg mondial punctul de vedere rusesc asupra proceselor globale”.

Justificarea agresiunilor de natură economică sau chiar militare împotriva altor ţări prin protecţia populaţiei vorbitoare de limba rusă este utilizată în cazul Republicii Moldova şi a fost folosită ca scuză de către Kremlin pentru ocuparea peninsulei Crimeea. În Ucraina explodează muniţii adevărate, opinia publică mondială fiind „bombardată” de aparatul propagandei de stat al Federaţiei Ruse.

Pentru cetăţenii Republicii Moldova este evidentă implicarea Moscovei în desfăşurarea proceselor politice din ţară, inclusiv în alegerea în calitate de Preşedinte a socialistului prorus Igor Dodon. Dar asta ar fi „floare la ureche” în comparaţie cu presiunile Moscovei în cadrul alegerilor desfăşurate în state mai mari şi mai puternice.

Despre pericolul influenței crescînde a Kremlinului avertizează reprezentantul oficial al Serviciului European de Acțiune Externă, care a declarat pentru „Spiegel”: „Foarte probabil că Rusia va încerca să influențeze alegerile din Europa, așa cum a făcut și în Statele Unite. Îngrijorătoare este şi creșterea forțelor populiste de dreapta înainte de alegerile din Olanda, Franța și Germania.” Potrivit expertului, Moscova desfăşoară campanii de propagandă şi dezinformare împotriva politicilor și principiilor UE. În acest sens, este foarte important efortul Uniunii Europene de a contracara încercările Rusiei de a destabiliza situaţia şi a-şi impune propriile reguli de joc.

În timpul alegerilor din Statele Unite, propaganda Kremlinului a făcut eforturi și spre agravarea tensiunilor internaționale, opinia publică fiind speriată cu posibilitatea unui război inevitabil cu Rusia. „Scopul campaniei a fost de a submina încrederea în democrația americană, – afirmă în ziarul The Washington Post cercetătorii din SUA care au studiat problema. „S-a dorit subminarea încrederii în guvern și în instituţiile publice ale SUA”, – a declarat Clint Watts, membru al Institutului de Cercetare a Politicii Externe, care a urmărit propaganda rusă din 2014 încoace. „A fost tactica lor standard, folosita în Războiul Rece. Problema este că înainte de apariția social media aceasta era mai dificil de pus in practică”. Mașina de propagandă rusă este din ce în ce mai sofisticată. Trolii bine plătiți preiau și confirmă informațiile false pe Internet. Pentru Facebook și Google devine tot mai dificil să rezolve problema „știrilor false”, răspândite şi de servicii ruse de informare pseudo-independente , care sunt finanțate de stat, cum ar fi RT și Sputnik. Utilizând şi metoda coruperii unor jurnalişti profesionişti, atacul masiv, bine coordonat al eforturilor face posibilă victoria în lupta cu serviciile tradiționale de știri pentru audiență. În aceste condiţii combaterea propagandei mass-media ruseşti devine o preocupare prioritară pentru deputații europeni, care au adoptat o rezoluție. „Propaganda ostilă împotriva UE și a statelor sale membre își propune să denatureze adevărul, sa trezească îndoieli, să divizeze UE și partenerii săi din America de Nord, să paralizeze procesul de luare a deciziilor, pentru a discredita instituțiile UE, precum și pentru a insufla teamă și nesiguranță în rândul cetățenilor Uniunii Europene” – spune documentul. „Guvernul rus folosește o gamă largă de instrumente, inclusiv canale TV, difuzate în diferite limbi, agenții de pseudoștiri, servicii multimedia, precum și rețelele sociale și troli de internet”.

Stafia propagandei ruseşti „bântuie” întreaga lume. În unele ţări aceasta obţine victorii în lupta cu democraţia, mai vulnerabile fiind în acest sens fostele ţări comuniste. În epoca când „cine deţine informaţia – deţine puterea”, rolul unei mass-media corecte şi nepărtinitoare este crucial. Un cetăţean informat nu poate fi atît de uşor manipulat.

Dacă lumina stelei rubinii de pe turnul Kremlinului este opacă, să facă lumină jurnaliştii oneşti, încadraţi în programe serioase de „dezactivare” şi combatere a propagandei, dezinformării şi manipulării.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s