Atitudinea Mass Mediei – între etică și profit

„Urmează trei zile de iarnă crâncenă”, „Viscol și drumuri înfundate”, „Groaza de pe autostradă”. Acestea sunt doar câteva titluri ale unor articole care au fost publicate în presa românească iarna aceasta. Cam în acest fel hrănește Mass Media publicul, manipulându-l și atrăgându-i atenția prin niște mijloace mai puțin etice. Problema presei actuale este că, aceasta urmărește să-și vândă produsul,și să-și cumpere ratingul prin „hrănirea” cu „exclusivul de toate zilele”. În goana după audiență, de multe ori funcția de informare este neglijată complet, în prim plan fiind puse formulări care din care mai pompoase, mai sonore dar goale de conținut.

Nu sunt de trecut cu vederea nici formulările precum „există șansa să”, „ e posibil ca”, „se presupune” acestea demonstrând încă o dată că exclusivul ia locul unei informări bine puse la punct, verificată minimum din trei surse. Pentru a face referire la o altă problemă care ne preocupă, voi pune accent pe modul în care publicul  primește o informație cu privire la vreme sau la calamitățile naturale. Jurnaliștii tind să sperie și să transmită publicului informații după ce un fenomen al naturii a avut loc, aceștia prezentând publicului un eveniment  la care au fost și ei martori. Problema acestora este că se află mereu cu un pas în urmă. Putem lua ca exemplu, cutremurul care a avut loc în România în data de 28 decembrie.

Se mediatizează mult acest subiect, se strâng impresii de la specialiști, povești de la oameni(martorii evenimentului) dar timp de o zi sau două, în urma cărora, apele se liniștesc, Mass Media urmându-și cursul și respectându-și grilele. Știrile comerciale au public țintă care este judecat doar in funcție de număr. În această categorie intră știrile voit alarmiste pentru că sunt mult mai mulți privitori și cititori care rezonează și rămân pe un post TV sau cumpără un ziar pe care găsesc scris: ȘOC, ACCIDENT NUCLEAR, MII DE MORȚI, decât cei care preferă o analiză realistă sau o știre despre ceva bun de genul NICI UN PERICOL IMEDIAT.

Atitudinea  MassMediei în SUA

În străinătate, lucrurile stau altfel. Publicul este anunțat cu câteva zile înaintea unui cutremur sau a unui uragan. Acestuia îi sunt prezentate măsuri de precauție, fiind pus în temă cu gravitatea situației la care va fi expus dar într-un mod eficient pentru el. Pentru că a avut loc recent, putem da ca exemplu comportamentul presei înainte ca uraganul Matthew să-și facă apariția. Publicului i s-a prezentat cu câteva zile înainte posibilitatea ca acesta să apară, i-au fost prezentate măsuri de precauție, președintele SUA Barack Obama programând ședințe cu specialiști pentru discutarea viitoarelor pericole și pentru luarea de măsuri. Acolo unde considerau că există posibilitatea vreunui pericol, lumea era evacuată și pusă la adăpost.( http://www.telegraph.co.uk/news/2016/10/05/hurricane-matthew-eleven-dead-as-un-warns-of-worst-humanitarian/)screen-16.29.03[04.02.2017].png

Înainte ca uraganul să ocupe orașele din SUA, Directorul securității Internationale al Americii a dat câteva sfaturi utile pentru adăpostirea oamenilor.”The safest place to be is an underground shelter, basement or safe room,” he told the Telegraph.

Din cele două situații, se poate observa cu ochiul liber implicarea presei în problemele publicului și prioritățile pe care aceasta le are în fiecare dintre cele două țări.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s