De la uragane naturale la uragane mediatice

finniest-snow-memes-ever2Fenomenele naturii sunt într-adevăr surprinzătoare, parțial imprevizibile și nu întotdeauna se termină cu un curcubeu. Caracterul surprinzător și dramatic al fenomenelor naturii pare să se manifeste în România în fiecare anotimp, mai ales asupra autorităților și instituțiilor media care constată că a nins, a plouat și e secetă.

Fenomenele naturale care afectează România cu precădere sunt inundațiile, seceta și ninsorile abundente, acestea din urmă fiind recunoscute sub aliasul „iadul alb”, indiferent de gravitatea lor.

 

 

Exploatarea codurilor (galben, portocaliu, roșu) ce exprimă gravitatea unui fenomen meteo se face, de cele mai multe ori, abuziv în presa românească, inducînd și menținînd o stare de panică în rîndul populației, care poate că nu știe exact ce înseamnă un astfel de cod, dar „sună periculos”.

În presa scrisă, aceste avertizări sunt accentuate de majuscule în titlu, uneori chiar scrise cu roșu, iar fotografia reprezentativă este una ce se potrivește mai degrabă unui taifun (DCNews: COD GALBEN în mai multe județe din țară).

Componenta utilitară, de prevenire și comunicare a măsurilor de siguranță în cazul evenimentelor neconvenționale, lipsește aproape în totalitate din media românească.

Ceea ce se cultivă este senzaționalismul știrilor, nu neapărat prin natura ei, ci mai mult prin modul de prezentare.

 

Știrile despre secetă sunt adesea conturate în jurul cuvintelor „prăpăd”. „creșteri ale prețurilor cerealelor”, ce trimit cu gîndul la o iarnă grea, foamete și sărăcie, implicit panică.

 

Cu toate că jingle-ul de prezentare, textul voiceoverului și al crainicului sunt dramatice, adesea informațiile oferite sunt chiar utile, deși induc starea de panică în rîndul populației.

Punctul de vedere al autorităților locale sau naționale în aceste situații nu este întotdeauna prezentat. Din această cauză nu se pot furniza informații în timp real despre starea în care se află o anume regiune afectată, dacă un drum a fost redeschis sau nu, decît prin informațiile culese de a fața locului de către un reporter.

Fenomenele naturale în presa americană

În Statele Unite ale Americii, uraganele și tornadele sunt fenomene meteorologice pe cît de distructive, pe atît de obișnuite. Serviciul Național de Meteorologie are grijă să monitorizeze situația în fiecare moment, astfel încît în cazul amenințării unui fenomen meteo de proporții mari, populația să poată fi alertată la timp, iar autoritățile să își poată exercita atribuțiile.

Presa de peste Ocean își pune în valoare cel mai bine în aceste cazuri funcția utilitară. Posturile publice și private de radio și televiziune difuzează imagini cu rolul de a pune în alertă populația, căreia îi sunt explicate măsurile de protecție, îi sunt indicate locurile către cele mai apropiate adăposturi, în cazul în care o zonă trebuie evacuată, îi este recomandat să își facă provizii de alimente și apă, și, mai nou, să pună viața lor mai și a celor dragi mai presus de câteva like-uri pe rețelele de socializare, cînd își pun viața în pericol ca să imortalizeze un astfel de fenomen incontrolabil.

Titlul jurnalului de la ABC News înaintea uraganului Matthew din octombrie 2016 pune accent pe evacuare

În cazul în care continentul este afectat de o asemenea manifestare a naturii, buletinele de știri difuzează imagini de la fața locului cu efectele repectivului fenomen, fie tornadă, uragan, secetă, căderi masive de zăpadă, dar tonul abordat de moderatori și voiceover este unul profesionist, calm, fără să inducă starea de panică. Următoarele mesaje transmise sunt măsurile de protecție în fața unui asemenea fenomen, indicații către locurile unde se poate căuta ajutor dacă cine a avut de suferit de pe urma acestuia, ce măsuri sunt luate în acel moment de autorități, care sunt pagubele etc.

 

Spre deosebire de mass media românească, unde în situații de criză generate de fenomene meteo serioase, la televizor apar numai „părerologi”, personaje care nu au autoritatea de a-și exprima punctul de vedere, fără a oferi vreun fel de ajutor, presa americană pune accent pe vocea specialiștilor.

Oamenii primesc, pe lîngă informații de securitate proprie și a familiei, și informații statistice și anticipări ale unor eventuale fenomene asemănătoare, cînd și unde se vor petrece, și ce se poate face în acest caz.

Print

 

Reporterii ce transmit din „ochiul furtunii” își pot pierde uneori obiectivitatea și conștiința meseriei pe care o practică în fața scenelor dramatice care li se înfățișează odată ajunși la un caz. Deși în fața camerelor arată de neclintit, s-ar putea ca această mască să nu funcționeze întotdeauna.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s