#Rezist în presa românească

O categorie a presei care a făcut parte din peisajul mediatic prezent la proteste a fost formată din instituții media publice și private de pe piața românească. Acestea s-au remarcat prin relatarea corectă a evenimentelor și informarea publicului larg în legătură cu demonstrațiile stradale, conform realității. Printre cele mai active astfel de posturi de televiziune s-au numărat TVR 1, canalul principal al Societății Române de Televiziune, Digi 24 și ProTV. În ceea ce privește publicațiile tipărite, printre cele care s-au remarcat au fost Adevărul și România Liberă. Online, numărul ziarelor, revistelor și agențiilor de știri care au acoperit subiectul a crescut de la zi la zi. Printre cele care au avut o activitate intensă au fost: www.hotnews.ro, https://www.agerpres.ro sau https://www.news.ro.

În timp ce protestatarii erau în stradă, cele două televiziuni s-au folosit de imagini transmise în direct de la locul manifestațiilor, însă au transmis informațiile într-un mod eronat. În prima seară a protestelor, postul de televiziune Antena 3a fost celcare, în ciuda faptului că participanții la demonstrație cereau abrogarea OUG 13 și demiterea guvernului Grindeanu, a titrat, conform Paginademedia.ro, în emisiunea Sinteza Zilei,„Incendiul nu a reușit, lovitura de stat continuă”, suprapunînd, peste imaginile din stradă, burtiera pe care scria „Lovitură de stat în desfășurare!”. Cele prezentate de către Antena 3, dovedite a fi false, au fost susținute și de postul de televiziune România TV, care, în momentul apariției președintelui Klaus Iohannis în piață, pentru a susține protestatarii, a titrat faptul că „Iohannis forțează o lovitură de stat” și a prezentat „cum se încearcă destabilizarea țării la nivel înalt”.

sursă foto: paginademedia.ro

Cele două posturi de televiziune au avut însă și de suferit de pe urma derapajelor. Conform unui articol semnat de Iulia Bunea, „Petiție pentru scoaterea România TV și a Antenei 3 din grilele de cablu. De ce nu este posibil”, publicat pe http://www.paginademedia.ro, la sfîrșitul lunii ianuarie, „peste 13.000 de persoane au semnat o petiție online prin care se cerea scoaterea din grila de programe a posturilor România Tvși Antena 3”, pentru că acestea, conform textului petiției „dezinformează telespectatorii cu intenția de a-i manipula. […] Refuz să mai am în grila de programe două astfel de posturi TV mincinoase”.

Deși acest lucru nu a fost posibil, conform Digi24.ro, Consiliul Național al Audiovizualului a sancționat, în luna februarie, cele două posturi de televiziune cu amenzi de cîte 50.000 de lei „pentru nereguli în emisiuni, care au reflextat protestele din 22 ianuarie față de ordonanțele de urgență privind grațierea și modificarea Codului Penal”. Conform acestora, Consiliul Național al Audiovizualului a anunțat că împortiva celor două posturi au fost înregistrate aproximativ 690 de reclamaţii. Tot împotriva acestor două posturi de televiziune, cărora de această dată li s-a alăturat și B1 TV, s-a făcut, la începutul luni ianuarie, în primele zile de protest, un boicot public față de brandurile care le plăteau acestora publicitate. Astfel pe 22 ianuarie, președintele asociației Frontline Club Bucharest, Raluca Feher, a publicat pe http://www.frontlineclub.com o scrisoare menită să atragă atenția directorilor agențiilor de publicitate, media și PR. Aceasta preciza – „Ca urmare a modului în care au fost relatate protestele desfășurate în București și în alte orașe din țară în seara de duminică, 22 ianuarie 2017, de către televiziunile România TV, Antena 3 și B1 TV, a informațiilor false, denigratoare, de natură de a dezinforma și manipula în mod grav opinia publică, transmise de către grupul celor trei instituții media, facem apel la întreruperea contractelor de publicitate cu televiziunile mai sus menționate” (Frontlineclub, 2017). În urma acestui boicot, conform unei analize realizate de http://www.iqads.ro, publicată cu titlul „Brandurile care s-au promovat in pauzele publicitare de la Antena 3 si Romania TV in prime time [30 ian – 5 feb]”, s-a constatat că 70 dintre brandurile care plăteau acestor posturi publicitate, nu s-au mai regăsit printre cele care sprijineau televiziunile prin bugetele de publicitate.

sursă foto: aktual24.ro

În ceea ce priveşte platformele de jurnalism independent, cele mai active în perioada protestelor au fost Casa Jurnalistului și RISE Project. Acestora li s-au alăturat, în timpul protestelor, cîștigînd o vizibilitate foarte mare și http://www.brrlog.com sau chiar http://www.TANANANA.ro – pagini online de radio sau de jurnalism satiric. În timpul demonstrațiilor stradale, aceștia au avut reporteri la faţa locului care au distribuitrelatări și materiale video live pe paginile proiectelor independente.

sursă foto deschidere: timesnewroman.ro

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s