Tehnici de eșuat

„Am numărat 130 de sinucideri ale copiilor, care au avut loc în Rusia din noiembrie 2015, pînă în aprilie 2016 (!) – aproape toți cei care s-au sinucis erau membri ai aceluiași grup de Internet” – așa începea un articol publicat de Novaya Gazeta, o publicație din Rusia, la începutul acestui an. Balena albastră, jocul pe care-l jucau tinerii de pe grupul de VKontakte, ar fi fost, după cum lăsa textul să se înțeleagă, mecanismul care i-ar fi împins spre sinucidere. Dacă însă sinuciderea a fost sau nu cauzată de joc nu fusese încă verificat de nimeni. Subiectul a fost preluat de către presa tabloidă străină, dar n-a stîrnit o reacție mare în societatea britanică, de exemplu, unde The Sun publicase un articol în care lua în calcul răspîndirea jocului și pe tărîm britanic.

- Articol despre „Balena albastră”
– Articol despre „Balena albastră”

În România, presa a găsit în subiect o oportunitate de a aduna simpatizanți, astfel încît nu numai că l-a lăsat să pătrundă în spațiul public, ba mai mult l-a „ambalat” într-o manieră alarmistă . Faptul că publicațiile de o calitate îndoielnică au preluat informația și au folosit-o pentru a cîștiga urmăritori n-a fost ceva neașteptat, surprinzător a fost cînd unele posturi de televiziune sau ziare considerante „quality” au exploatat subiectul, scriind de cele mai multe ori texte „în orb”. De exemplu, Digi 25 este unul dintre posturile care a asociat fenomenului „Balena albastră” cu orice întîmplare care părea că se poate lega într-o poveste și a preluat, în repetate rînduri, informațiile scrise în presa locală despre subiecte, cum ar fi cazul fetei din Timișoara care a mințit că este amenințată de către cei din joc pentru a obține un telefon nou sau cel al copiilor de la Școala „Veronica Micle” din Iași, care au leșinat după ce și-au ținut respirația mai mult timp.

Nici după ce pe Radio Europa Liberă, VICE sau PressOne, au apărut articole care demontau legătura dintre sinucidere și jocul „Balena albastră”, multe dintre publicații au continuat să-și susțină poziția, nu și-au recunoscut greșeala și nu și-au corectat textele. Tot Digi 24, publica pe 3 aprilie un articol care, încă din titlu, sugera că ideea promovată pînă atunci fusese falsă, ca a doua zi să posteze o știre despre campania de informare împotriva jocului organizată de Gabriela Firea.

- Articol în care era demontată ideea jocului, 3 aprilie
– Articol în care era demontată ideea jocului, 3 aprilie
- Articol despre campania de informare, 4 aprilie
– Articol despre campania de informare, 4 aprilie

Cel mai grav este că, în goana după exclusivitate, presa nu face decît să expună tinerii, în mod obsesiv,la un fenomen care, deși aproape necunoscut pînă acum, riscă să stîrnească curiozitatea și să devină un fapt real.

Sursă foto deschidere: Adevărul.ro

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s