#rezist pînă la primăvară

Începutul lunii februarie i-a prins pe „oamenii lui Soroş” seară de seară în stradă pentru a protesta împotriva PSD-ului. De la cîinii plătiţi cu 30 de lei, care şi-au însoţit stăpînii, şi pînă la bătrînii care nu au dorit să se vîndă pentru un punct crescut la pensie, toţi au ieşt pentru ca România să se facă bine şi să scape de boala denumită popular „ciuma roşie”.

Contextul a stat cam aşa: pe data de 31 ianuraie, la ora 22.00, ministru justiţiei Florin Iordache anunţa că a fost dată spre publicare în Monitorul Oficial o ordonanță de urgență, OUG 13, care modifica Codul Penal și care scoatea abuzul în serviciu din sfera faptelor penale. Nu au trecut prea multe minute că reţelele de socializare au vuit în imagini cu cei 5.000 de oameni care se adunau în Piaţa Victoriei.

După cum am menţionat mai sus, reţelele de socializare au avut un rol foarte important în această perioadă. Prima dată informaţiile au apărut şi au circulat pe Facebook şi mai tîrziu la televizor. Tot atunci a luat amploare ceva ce în România nu prea era cunoscut: jurnalismul cetățenesc sau de freelance, iar platformele de jurnalism independent cum ar fi Casa Jurnalistului sau RISE Project au avut mereu oameni care să transmită Live din Piaţa Victoriei şi mai tîrziu de la Cotroceni. În perioada protestelor instituțiile media publice și private din România şi-au schimbat agenda media în jurul a ce se întîmpla în stradă. Cei mai activi şi care au transmis printre cele mai curate informaţii au fost cei de la Digi 24. Postul de televiziune şi-a actualizat mereu informaţiile şi au transmis în timp real imaginile din piaţă. A urmat apoi TVR 1 şi ProTV.

Sursă foto: www.radarmedia.ro
Sursă foto: http://www.radarmedia.ro

Ziarele au avut permanent reporteri la faţa locului, iar un bun exemplu a fost Mircea Barbu care a transmis în timp real imagini pentru pagina de Facebook a publicaţiei Adevărul.

Sursă foto: captură de pe Adevărul
Sursă foto: captură de pe Adevărul

Antena 3 și RTV au fost televiziunile care au încercat să demonteze aceste cifre şi să transmită informaţiile cît mai eronat. România TV suprapus peste imaginile cu oamenii care cereau abrogarea OUG 13 o burtieră pe care scria „Lovitură de stat în desfășurare!”.

Sursă foto: Pagina de media

Antena 3 spunea ba că nu au loc mai mult de doi oameni pe metrul pătrat, ba că dacă atît de mulți oameni au fost plătiți de multinaționale, de Soroș sau de agenţii străine. „Nu dau cifre pentru că dumneavoastră puteți afla singuri câți oameni încap. Uitați, încăpem, dar nu ne mai mișcăm. Deci, puteți singur să estimați câți oameni ar putea să intre în Piața Victoriei”, le-a spus Răzvan Dumitrescu telespectatorilor Antenei 3. „Nu dau cifre pentru că dumneavoastră puteți afla singuri cîți oameni încap. Uitați, încăpem, dar nu ne mai mișcăm. Deci, puteți singur să estimați cîți oameni ar putea să intre în Piața Victoriei”, le-a spus Răzvan Dumitrescu telespectatorilor Antenei 3.

Sursă foto: Pagina de media
Sursă foto: Pagina de media

Acesta a fost unul dintre cele mai amuzante şi penibile episoade. Dana Grecu, Bogdan Chiriac și Răzvan Dumitrescu au vrut să susţină afirmaţia de mai sus a celui din urmă şi să le arate telespectatorilor că este imposibil, în viziunea lor, ca 300.000 de oameni să încapă în Piața Victoriei. Din imaginile surprinse cu dronele se vedea că mulțimea era întinsă și pe bulevardele Kisselef, Aviatorilor, Iancu de Hunedoara și Lascăr Catargiu. Astfel ei au desenat un pătrat de un metru lungime şi un metru lăţime şi au intrat în el crezînd că îşi dovedesc astfel afirmaţia penibilă.

Sursă foto: Captură Antena 3
Sursă foto: Captură Antena 3

Cele două posturi de televiziune nu au scăpat însă basma curată deoarece, conform Consiliul Național al Audiovizualului acestea au sancționat, în luna februarie, cu amenzi de cîte 50.000 de lei „pentru nereguli în emisiuni, care au reflextat protestele din 22 ianuarie față de ordonanțele de urgență privind grațierea și modificarea Codului Penal”, scria Digi 24.

Imaginile video cu protestele din celelalte oraşe, proiecate pe Palatul Victoria, imaginea steagului României şi cel al Europei nu au rămas neobservate de către presa din străinătate. Vocea românilor a fost auzită pînă în SUA, cînd, pentru prima dată The New York Times i-a încurajat să scrie ce simt în legătură cu ceea ce se întîmplă la ei în ţară şi să scrie despre cazurile de corupţie pe care le-au întîmpinat. Iar pentru prima dată, ziarul a publicat un articol scris în întregime în limba română.

Sursă foto: Captură de pe site-ul NYT

Pe lîngă NYT, Reuters, BBC, The Wall Street Journal, France 24, Deutsche Welle au transmis în regim de „Breaking news” despre protestele din România şi, deşi acestea s-au stins de tot în luna martie, pentru întîia oară, România a reuşit să lase o amprentă asupra modului în care cei din afară aveau să ne privească după, fiind dată drept un exemplu de curaj de către ţările din Vest.

Sursă foto deschidere: ProTV

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s